Update vanuit Bali! - Reisverslag uit Banjar Karanganyar, Indonesië van Melissa Boots - WaarBenJij.nu Update vanuit Bali! - Reisverslag uit Banjar Karanganyar, Indonesië van Melissa Boots - WaarBenJij.nu

Update vanuit Bali!

Blijf op de hoogte en volg Melissa

02 Juni 2013 | Indonesië, Banjar Karanganyar

Hoi!

Het is alweer ruim een maand geleden sinds mijn laatste blog, dus weer hoog tijd voor een nieuwe!

Na Kuala Lumpur zijn we naar Melaka gegaan, waar niet zoveel te beleven viel en daarna zijn we doorgegaan naar Singapore. Een beetje sightseeing gedaan en naar de dierentuin geweest. We zijn daar niet al te lang geweest, want we hadden al een vliegticket geboekt naar Sulawesi. (En bovendien was het er belachelijk duur.)

Daar werden we opgewacht door Bo's ouders en zussen waar we ongeveer twee weken mee hebben gereisd door Sulawesi. We begonnen in Manado maar zijn gelijk de volgende dag naar Tangkoko gegaan. Daar zijn we de jungle ingetrokken voor het zeldzame spookdiertje en we hebben er een hele hoop apen van dichtbij gezien. Heel gaaf!
Hierna gingen we naar het strand bij Kema. De enige plek om te overnachten daar was een heel luxe resort met zwembad en al. Natuurlijk veel te duur voor ons maar na wat onderhandelen is het ons toch gelukt om er goedkoop te zitten. Dus daar hebben we twee dagen van de luxe kunnen genieten. We werden zelfs gratis met de jetski naar een strandje verderop gebracht!

Na twee dagen luxe zijn we weer terug naar Manado gereden om vandaar te vliegen naar Makassar. Dat is helemaal in het zuiden van Sulawesi. Toen we daar aankwamen hebben we meteen de nachtbus genomen naar Toraja. Dat staat bekend om de traditionele begrafenisceremonies. En ja hoor, we hadden 'geluk'! Er was een begrafenis aan de gang waar we heen mochten. Het was heel bijzonder. De gasten brengen varkens en buffels mee om te offeren, dus die werden daar geslacht en voor onze ogen in stukken gehakt. Niet erg smakelijk. Na daar een kopje thee te hebben gedronken, zijn we nog naar wat bijzondere graven enzo gegaan. Onderweg nog mooie rijstvelden en de traditionele huizen tegengekomen.

Na Toraja zijn we naar Bira Beach gegaan. Een heel mooi, wit strand met een super heldere zee. We zijn daar met een klein bootje naar een eiland te gaan om te snorkelen. Net toen we naar het eiland vertrokken begon het keihard te stormen en regenen, dus de golven werden ontzettend hoog, heel eng! Gelukkig veilig het eiland bereikt en toen de wind wat was gaan liggen zijn we gaan snorkelen. Voor mij de eerste keer. Heeel gaaf!! Zo mooi, dat koraal en al die vissen en zeesterren! Toen we een tijd in het water lagen begon het plotseling weer te stormen. Weer hele hoge golven en sterke stroming dus het leek net of we de boot nooit meer zouden bereiken. Maar we hebben het allemaal gehaald gelukkig! Was wel weer een hele ervaring!

Na Bira Beach zijn we naar Makassar gegaan. De stad zelf viel een beetje tegen (op de shoppingmalls na natuurlijk), maar er waren wel wat leuke dingen te doen in de buurt. We zijn naar Bantimurung, een grote waterval en grot, geweest wat heel mooi was. En we zijn naar een waterpark met allemaal glijbanen enzo gegaan. Heel leuk! Het enige nadeel was dat we gek werden van iedereen die met ons op de foto wou. Dat was al de hele tijd in Sulawesi zo, maar bij het waterpark was het wel heel erg. We leken wel beroemdheden. We waren op Sulawesi namelijk zo ongeveer de enige toeristen, zelfs bij de travelagency hadden ze nog nooit eerder blanken gezien!

En toen was het alweer tijd om Bo's ouders en zussen uit te zwaaien. Dit keer waren de rollen omgedraaid, best raar! En toen waren we ineens weer met z'n tweeën..

We waren eigenlijk van plan naar Flores te gaan, maar we hadden echt even behoefte aan andere toeristen. Dus hebben we besloten Flores te skippen en naar Bali te vliegen. En dat was echt een goede keuze want hier op Bali is het echt heerlijk!! We zijn begonnen in Kuta waar we lekker aan het strand hebben gelegen en hebben geraft. Heel gaaf! Daarna hebben we scooters gehuurd voor drie weken, waarmee we nu door heel Bali aan het reizen zijn. We zijn naar een mooi strand geweest helemaal in het zuiden, Balangan Beach, en daarna zijn we naar Ubud gegaan. Dat is echt een hele gezellige, relaxte plek. We hebben daar een kookcursus gedaan, we hebben zilver gesmeden en ons eigen kussensloop beschilderd met batik-les. Was allemaal heel erg leuk, vooral de batik. Dat is een hele speciale techniek met wax en speciale verf enzo.
Ook zijn we naar een medicijnman geweest, die ons gelukkig vertelde dat we helemaal gezond zijn!

Twee dagen geleden zijn we weer verder gegaan, naar Candidasa. Hier vlakbij ligt een heel mooi strand met hele hoge golven en het is vlak bij twee vulkanen, waarvan we er een zometeen (vannacht) gaan beklimmen. De Gunung Agung, van ruim 3000m hoog. We vertrekken om half 1 vannacht en klimmen dan in zo'n vijf uur naar de top waar we de zonsopkomst zullen zien. En dan moeten we nog dat hele stuk terug naar beneden... Wordt dus een zware nacht!

Zo, nu zijn jullie weer helemaal op de hoogte! Hoe gaat het bij jullie? Al een beetje zomer in Nederland?

Liefs Melissa

• 02 Juni 2013 - 18:20

Marcel En Judy:

Weer veel gedaan en gezien! Voorzichtig op de vulkaan en nog heel veel plezier deze laatste maand op reis! Kus!

• 02 Juni 2013 - 20:43

Robyn:

Ha crea-bea's! Straks ga je nog vertellen dat jullie hebben gepunnikt - het moet niet gekker worden! Wat hebben jullie weer veel gedaan de afgelopen maand, geweldig! Zo veel indrukken en zo veel avonturen, helemaal super. Geniet nog extra van de laatste maand; nog even en het is weer back to normal... Maar het goede nieuws is dat het hier ook eindelijk zomer wordt! Big hug, Robyn X

• 03 Juni 2013 - 09:39

Marion:

Wát een avonturen en ook nog 2 x bijna verongelukt... Ik hoop wel dat die vulkaan niet al te gevaarlijk is! Laat maar gauw wat horen als je weer beneden bent. Hier lijkt het toch een beetje zomer te worden, maar erg warm en zonnig is het nog niet. Judy en Marcel zijn al naar Spanje vertrokken, zodat ze terug zijn om jullie van Schiphol te halen. Daar verheug ik me ook op!! Dikke knuffel.

• 03 Juni 2013 - 20:49

Oma Tini:

Wat enig wat jullie meemaken, zal je ooit weer kunnen wennen aan Hoevelaken enz. Ben je niet vreselijk bruin geworden,Heerlijk zwembad en een lekker zonnetje . Marcel en Judy hebben het ook leuk, mooi weer en gaan ook van alles bekijken. Geniet nog lekker van de avonturen die jullie meemaken. Nu het nog kan.
    Lieverd heel veel kusjes van oma Tini.