Een nieuw verhaal uit Sri Lanka - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Melissa Boots - WaarBenJij.nu Een nieuw verhaal uit Sri Lanka - Reisverslag uit Tissamaharama, Sri Lanka van Melissa Boots - WaarBenJij.nu

Een nieuw verhaal uit Sri Lanka

Blijf op de hoogte en volg Melissa

02 Juni 2016 | Sri Lanka, Tissamaharama

Hoi allemaal,

Hier weer een nieuw verhaal uit Sri Lanka!

Vorige keer was ik gebleven bij het snorkelen tussen de haaien en schildpadden, maar helaas, door de hevige regen kon dat niet doorgaan... Verder heb ik gelukkig niet veel last gehad van de regen en de overstromingen en aardverschuivingen.

Ik ben een paar dagen in Uppuveli aan het strand gebleven, ondanks het slechte weer en ben toen naar Dambulla gegaan en van daaruit naar Sigiriya, de Lion Rock. Dit is een grote rots (schijnt in de vorm van een leeuw te zijn maar dat kon ik er niet in zien) die je kan beklimmen. Bij de ticketbalie was ik nog bijna omgekeerd vanwege de belachelijke prijs. 25 dollar voor toeristen, 30 cent voor locals... Maar aangezien ik er al helemaal naartoe was gegaan, heb ik toch maar een kaartje gekocht. Het was leuk maar niet super. Je klom voornamelijk via een stalen trap omhoog. Onderweg kwam je langs een paar oude muurschilderingen en de 'mirror wall', maar de muurschilderingen vond ik niet echt bijzonder en aan de mirror wall zag ik niets bijzonders... Bovenop, nadat je je een weg naar boven had gebaand door de bijen, had je wel mooi uitzicht. Je kon heel ver kijken en in de verte waren de bergen. Onderweg naar boven had ik een Duitse vrouw ontmoet, dus met haar gekletst en wat gegeten en zij had een driver gehuurd voor die dag dus zij konden me weer bij mijn hostel afzetten, ideaal!

Bij Dambulla zijn ook de Cave Temples, dus de volgende ochtend ben ik daarheen gegaan. Weer een hele klim omhoog (goede oefening voor Nepal!), maar zeker de moeite waard. Heel mooie tempels in een rots gebouwd. Het waren er geloof ik vier naast elkaar en binnen waren een hele hoop beelden van Buddha. Op de weg terug naar beneden zaten er ineens heel veel apen op de trap, waar ik niet langs durfde... Gelukkig kwamen er mensen vanaf de andere kant en toen ik zag dat de apen hun niks deden ben ik er snel tussendoor geglipt.

Diezelfde dag heb ik de bus genomen naar Kandy. Daar vond ik alleen niets aan. Het busstation was een grote chaos, net als de rest van de stad overigens. Er is daar een groot meer waar je langs kan lopen en vogels kan spotten maar door de vele vogels stinkt het er ontzettend en moet je maar hopen dat je geen vogelpoep op je hoofd krijgt. En er is een belangrijke tempel maar ook daar was de toegangsprijs heel hoog terwijl locals gratis door konden lopen dus toen ben ik maar weer weggegaan, vind dat zo irritant. En ik heb al zo veel tempels gezien...

De volgende dag heb ik de trein genomen naar Nuwara Eliya. Heel leuk vanwege het suuuuuper mooie uitzicht. Echt heel mooie heuvels met theeplantages en bergen met watervallen. De hele rit uit het raam of de deuropening gehangen om alles te kunnen zien.
Op het treinstation in Kandy had ik twee meiden, een Deense en een Chinese, ontmoet. Met hun ben ik de dagen daarop opgetrokken, was heel gezellig.
Ik ben met het Chinese meisje de volgende dag naar Horton Plains gegaan. Dit is een National Park waar je een wandeling van 9 km kan maken. Ook dit was heel mooi! We waren een beetje ongerust over het weer, maar we hadden geluk. Zowel op de heen als de terugweg hadden we dichte mist maar precies tijdens het wandelen scheen de zon! De wandeling ging door heuvels, bergen, jungle, open velden. Heel gevarieerd en het een was nog mooier dan het andere. Ongeveer halverwege was World's End, een uitkijkpunt. Dit uitzicht was echt heel mooi, je keek een vallei in met daaromheen allemaal bergen. Ook was er ergens anders op de route een hele grote waterval, ook al zo mooi!
Die middag zijn we met z'n drieën naar een theefabriek gegaan. Daar kregen we een interessante rondleiding en konden we thee drinken.

De volgende dag zijn we naar Ella gegaan. Het Chinese meisje had van te voren alles al geboekt dus die ging naar een andere plaats, in de buurt van Ella. Ook deze treinrit was weer super mooi. In Ella hebben we rustig aan gedaan. Is een gezellig plaatsje, anders dan de rest van Sri Lanka. Dit deed me een beetje denken aan Thailand. Het dorpje bestond uit een straat met allemaal restaurantjes en spa's enzo. De volgende dag ging het Deense meisje verder en ben ik nog een dag in Ella gebleven. Ik wilde eigenlijk gaan wandelen naar een waterval en wat andere dingen daar in de buurt maar werd gewaarschuwd dat dat niet veilig was als meisje alleen. Dus toch maar niet gedaan.. In plaats daarvan heb ik toen maar een massage genomen. Ook niet verkeerd!

De dag erop heb ik de bus genomen naar Arugam Bay, aan de kust. Is een leuke plaats maar wel heel toeristisch. Ik ben daar drie dagen gebleven en heb daar gezwommen, gebeachvolleybald, gebodyboard en gesurft. Vooral het surfen was heel leuk! We gingen met een aantal mensen naar een ander strand met een paar tuktuks. Onderweg, op een hobbelig zandweggetje, mocht ik het rijden met de tuktuk uitproberen, dus dat was wel leuk!
Is nog best lastig! Maar we zijn heelhuids aangekomen gelukkig. Het strand daar was mooi en de zee super helder. De surfinstructeur was een beetje irritant maar het surfen zelf was heel leuk en ging beter dan ik had verwacht!

's Avonds ben ik met iemand die ik in Uppuveli had leren kennen en daar weer tegenkwam, en twee Duitse meiden wezen eten en de volgende dag heb ik vroeg de bus genomen naar Colombo.

Dit duurde uiteindelijk in totaal meer dan twaalf uur (vanwege ondergelopen straten konden we een stuk niet doorrijden) en ik irriteerde me gigantisch aan de man die naast me zat dus was een lange, vermoeiende rit.. Het begon al toen ik in Arugam Bay op de bus stond te wachten. De tuktuk drivers hier zijn heel irritant en luisteren niet naar je als je zegt dat je geen tuktuk wilt. Ze gaan dan liegen over dat de bus niet rijdt en je dus met de tuktuk moet (voor een belachelijke prijs). En ze laten je pas met rust als je boos wordt en zegt dat ze op moeten donderen. En toen ik eenmaal in de bus zat, kwam er een grote brede man naast me zitten waardoor ik helemaal geplet werd. Hij deed geen moeite om wat ruimte voor me te maken en leek het prima te vinden om zo dicht tegen me aan te zitten. Hij bleef maar tegen me aanpraten, maar hij kon nauwelijks Engels en ik had geen zin om met hem te praten want hij bleef maar vragen stellen over of ik getrouwd was enzo. Maar de subtiele hints als demonstratief uit het raampje kijken en mijn iPod indoen pikte hij niet op. En toen hij maar om mijn Facebook en telefoonnummer bleef vragen en ik steeds bozer zei dat ik die niet wilde geven, leek hij het nog niet door te hebben. Uiteindelijk, toen we er bijna waren, werd de bus wat leger en ben ik maar ergens anders gaan zitten...

Ik vind trouwens over het algemeen de mannen hier in Sri Lanka heel irritant (en van wat ik van anderen heb gehoord ben ik lang niet de enige). Je kan nergens normaal over straat lopen zonder om de haverklap nageroepen te worden en het gebeurt regelmatig dat ze proberen je op een bepaalde manier aan te raken. Bijvoorbeeld toen ik laatst in de bus zat legde de jongen die naast me zat de hele tijd 'per ongeluk' zijn hand op mijn been en telkens als ik die wegduwde deed hij het weer of legde zijn hand op mijn hand. Gelukkig blijft het allemaal vrij onschuldig maar het is super irritant en ik snap gewoon niet waarom ze dat doen. En ik vind het zo zonde want verder vind ik Sri Lanka zo mooi en leuk, maar dit maakt de ervaring wel minder leuk.

Maar goed, waar was ik gebleven. Colombo... Ik ging erheen om mijn visum te verlengen maar had er geen seconde bij stilgestaan dat het weekend was en dus het kantoor gesloten was.. Voor niks ernaartoe gegaan! Toen ben ik maar met een meisje dat ik daar had leren kennen wezen 'shoppen' en naar de bioscoop gegaan. Naar een Singalese film. Het verhaal sloeg helemaal nergens op en de acteurs waren niet bepaald goed, maar het was wel leuk om te zien.

De dag erna ben ik naar Tissamaharama gegaan. Hier ben ik nu nog. Ik verblijf in een guesthouse bij een hele lieve familie. Ik heb via workaway geregeld dat ik hier kan werken en dan gratis kan verblijven en eten. Dus hier heb ik de afgelopen dagen schoongemaakt, mails beantwoord, boekingen geregeld, sites bijgewerkt etc. Het werk is niet heel boeiend, maar de familie is heel lief en het eten is heerlijk!
Er is hier nu het poya festival, volle maan. Ik ben een paar dagen geleden met de vrouw van Metthe, de eigenaar van het guesthouse, 's avonds naar de grote dagoba hier geweest. Deze was heel mooi verlicht en er zaten een hele hoop mensen in witte kleding voor de tempel op de grond te luisteren naar iemand die door de luidspreker aan het bidden was. Was heel mooi en het was een gezellige sfeer die er hing, net een grote picknick.
Metthe organiseert ook safari's in het Yala National Park, dus daar ben ik gister mee meegegaan. Super gaaf! Al heel snel zagen we buffels en herten en later ook een hele hoop olifanten, krokodillen, heel veel verschillende vogels (waaronder de hornbill), wilde zwijnen, en zelfs drie luipaarden! Heel tof!

Gisteravond ben ik ook nog met drie Franse gasten uit het guesthouse naar het meer gegaan hier in Tissa, want om die tijd waren daar vleermuizen. En niet zo'n beetje ook! Honderden grote vleermuizen, heel gaaf! Daarna zijn we naar de tempel gegaan waar nog steeds het festival was en zijn toen gaan eten. Normaal eet ik bij de familie en hoewel dat eten heerlijk is, was wel lekker om een keer geen rijst en curry te eten.

Vandaag heb ik niet zo veel gedaan. Beetje gewerkt maar al het achterstallige werk is gedaan (voordat ik kwam is er een paar weken geen workawayer geweest en schoonmaken kunnen/doen ze hier niet en met de computer kunnen ze niet overweg), dus er was niet heel veel werk meer. En het was super warm dus had niet echt de behoefte om naar buiten en dus weg van de fan te gaan.

Ik blijf hier nog twee dagen en een paar dagen later begin ik met werken in het regenwoud. Ben benieuwd hoe dat zal zijn! Hopelijk is het daar wat koeler...

Nou dat was weer een heel verhaal... Hoe gaat het daar? Niet weggedreven hoop ik?

Liefs Melissa

  • 02 Juni 2016 - 21:54

    Judy:

    Zo, dat was weer een heel verhaal! Jammer van die opdringerige mannen, maar verder klinkt het allemaal goed! Nog veel plezier! xx

  • 04 Juni 2016 - 17:43

    Marion:

    Wat een prachtige en interessante aflevering! Je maakt wat mee!! Geef die mannen maar een flinke oplawaai (is Amsterdams, maar je begrijpt het wel). Het lijkt me een super mooi land. In het regenwoud zal je ook wel weer aparte belevenissen hebben, geniet maar weer en laat het ons weten! Liefs, oma

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Sri Lanka, Tissamaharama

Melissa

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 301
Totaal aantal bezoekers 18203

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 12 Augustus 2016

Sri Lanka en Nepal

05 Januari 2013 - 06 Juli 2013

Zes maanden Zuidoost Azië

Landen bezocht: