India - Reisverslag uit Aţ Ţawār, Verenigde Arabische Emiraten van Melissa Boots - WaarBenJij.nu India - Reisverslag uit Aţ Ţawār, Verenigde Arabische Emiraten van Melissa Boots - WaarBenJij.nu

India

Blijf op de hoogte en volg Melissa

12 Augustus 2016 | Verenigde Arabische Emiraten, Aţ Ţawār

Hoi hoi!

Mijn laatste blog alweer! Ik ben nu op Dubai Airport aan het wachten op mijn vlucht naar huis. Ik heb ruim 12 uur overstaptijd dus genoeg tijd om mijn blog te schrijven, dacht ik zo!

Hoewel het voelt alsof ik al maanden onderweg ben (wat ook zo is), is het ontzettend snel gegaan! Zeker de laatste twee weken zijn voorbij gevlogen. Ook niet gek, aangezien ik in die tijd heel veel gedaan heb en de tijd dan zo snel voorbij gaat.

De laatste (kleine) twee weken ben ik in India geweest. En pff, wat een land is dat, zeg. Hoewel ik het heel leuk heb gehad, kan ik niet zeggen dat ik India een leuk land vind. Chaotisch, vies, het stinkt, mensen die ik niet vertrouwde en die naar mijn mening wel erg snel op hun teentjes getrapt waren...

Het begon al toen ik net in Delhi was. Ik ging samen reizen met Sofia en Lukas, die ik ontmoet had in Nepal, maar zij waren een paar dagen eerder met de bus vanuit Kathmandu vertrokken naar Varanasi en ik vloog naar Delhi (ivm het visum kon ik niet met de bus). We zouden elkaar de volgende ochtend ontmoeten in Agra. Toen ik aankwam in Delhi besloot ik om meteen naar het treinstation te gaan om mijn ticket naar Agra voor de volgende dag te kopen. Toen ik de goede balie zocht, zei een van de medewerkers van het station dat ik naar een toeristenbureau moest ergens in de stad. Toen ik daar aankwam en een ticket probeerde te kopen, werd me verteld dat dat niet kon en dat ik op z'n vroegst over drie dagen naar Agra kon. Dat was onzin natuurlijk, en toen hij ook nog eens beweerde dat het hostel dat ik had geboekt dicht was vanwege een festival geloofde ik er helemaal niks meer van. Maar we konden het hostel wel bellen, zei hij. Ik was al gewaarschuwd dat dit vaak gebeurt en dat er dan naar iemand in het kantoor ernaast wordt gebeld die doet alsof hij van het hostel is. Dus toen ik vervolgens zei dat ik zelf het nummer zou intoetsen, werd de man pissig en zei hij me wat ik in moest toetsen. Ik vertrouwde het niet en toen ik ook nog eens iemand aan de lijn kreeg die geen antwoord gaf op mijn vraag welk hostel ik aan de lijn had, hing ik op en ben ik weg gegaan. Naar het hostel dat natuurlijk gewoon open was. En daar kon gewoon een ticket voor de volgende ochtend geboekt worden...

Ik had de trein van half vijf 's morgens geboekt en na een eng taxiritje waarbij ik dacht dat ik werd ontvoerd, kwam ik om vier uur aan op het station. Helaas bleek de trein vier uur vertraagd te zijn en was ik dus voor niks zo vroeg opgestaan. Uiteindelijk heb ik een andere trein genomen en kwam ik rond een uur of tien aan in Agra, waar Lukas en Sofia op me aan het wachten waren.

Die dag hebben we een tour gedaan door Agra. Agra is de stad waar de Taj Mahal is. En het is waar wat ze zeggen: de Taj Mahal is 'a piece of diamond in the shit'. Agra is namelijk echt geen leuke stad. Er zijn, naast de Taj, wat mooie gebouwen om te bezoeken maar verder is er niks te beleven en is het er vies. De Taj Mahal was wel echt heel mooi! We gingen eerst naar een park aan de achterkant van de Taj, aan de overkant van de rivier. Vanaf daar had je mooi uitzicht op de Taj en er waren bijna geen andere mensen. De volgende ochtend gingen we naar de voorkant van de Taj, waar je eromheen kon lopen en erin kon gaan. Het is echt een super mooi, indrukwekkend gebouw, met heel veel mooie details.

Na Agra hebben we de trein gepakt naar Jaipur. Jaipur is de 'pink city'. Het is een drukke chaotische stad, maar het heeft wel een leuk winkelgebied. Ook hier waren wat gebouwen om te bezoeken en een stukje uit de stad was een groot fort. Maar het hoogtepunt was toch wel de milkshake- en lassibar! Super lekkere milkshakes en lassi's voor 20 roepies (25 cent!).

Vanuit Jaipur hebben we de nachttrein genomen naar Jodhpur, de 'blue city'. Dit was een leuke stad met smalle straatjes en mooie blauwe huizen, maar ook hier werd het voor mij verpest door het chaotische verkeer. Overal in Azië is het verkeer chaotisch, maar ik had er in India veel meer last van dan in andere landen. Waar de scooters in Kathmandu rustig en zigzaggend om de mensen heen door de straten rijden, rijden ze in India keihard en gaan ze niet voor je opzij. Om te voorkomen dat ze tegen je aanrijden toeteren ze net zo hard en lang totdat je opzij springt.

Na Jodhpur gingen we met de nachttrein naar Jaisalmer. Dit was de 'golden city', omdat het in de woestijn is en alles een zandkleur heeft. Dit stadje was een stuk rustiger en was heel mooi. De dag dat we aankwamen hebben we de 'desert safari' voor de volgende dag geregeld en hebben we vervolgens scooters gehuurd. We zijn een stuk de woestijn in gereden en hebben een aantal dorpjes bekeken. Het eerste dorpje waar we stopten, zag er super leuk uit, met kleine hutjes met rieten daken. Maar zodra we het dorpje inkwamen, kwamen er een stuk of twintig kinderen op ons afgerend en begonnen ze aan de scooters te hangen en trekken en om geld en snoep te vragen. Heel snel weer omgekeerd dus!

De volgende dag gingen we op 'safari'. Er gingen nog vier Franse meiden mee dus we waren met z'n zevenen in totaal. Eerst een stuk met de jeep gereden waarna we bij de kamelen aankwamen. We gingen op de kamelen verder de woestijn in. Dat was heel tof! Na ongeveer een uur kwamen we bij de zandduinen waar ons kamp was. Ik had de woestijn wel anders verwacht. Ik zag oneindig zand voor me, maar in werkelijkheid leek het net de Soesterduinen. En geloof het of niet, 's avonds begon het keihard te regenen. In de woestijn..! En het was niet zomaar een regenbuitje, het was een megastorm. Toen we de super donkere wolken zagen naderen, werden we al een beetje bang. Er was namelijk niks om te schuilen, aangezien we in de open lucht zouden slapen. Er was alleen een plastic zeil om onze spullen enigszins droog te houden. Het begon met een zandstorm waarin we gezandstraald werden, waarna de regen losbarstte. We zijn snel onder het zeil bij onze spullen gekropen, maar dat was zo heet dat we het al snel opgaven. Gelukkig werd de regen snel minder, maar toen begon de bliksem. Dat was in het begin best eng, maar al snel waren we er volop van aan het genieten. Het was zó mooi! Overal om ons heen waren bliksemschichten te zien, zo veel en zo groot heb ik ze nog nooit gezien! En het ging maar door, ik denk dat het wel twee uur heel hevig heeft gebliksemd, totdat het wat minder werd. En toen was het eten klaar en na lekker te hebben gegeten konden we ons klaar maken om naar bed te gaan.
Dit was hilarisch, omdat twee Franse meiden ontzettend hysterisch deden om de insecten. Er waren een aantal mestkevers en wat kleine vliegende insecten en die meiden werden helemaal panisch. Ze waren de hele avond al aan het huilen en gillen, en toen we gingen slapen zeiden ze dat ze terug naar de jeep wilden en daar wilden slapen. Onze gidsen zeiden dat dat onzin was omdat de wandeling naar de jeep gevaarlijker was dan daar blijven, maar ze stonden erop dat iemand ze naar de jeep bracht. Een van de mannen is toen met hun meegegaan, maar tien minuten nadat ze vertrokken waren kwamen ze weer terug. De gids had een rondje gelopen, zonder dat die meiden dat wisten. Terwijl zij kwaad de gids uitscholden, hadden wij natuurlijk de grootste lol. Uiteindelijk zijn zij met twee andere gidsen naar de jeep gegaan en zijn wij onder de sterren - het was inmiddels opgeklaard - gaan slapen.
De volgende ochtend werden we vroeg gewekt voor de zonsopgang en zijn we na een ontbijtje weer de kamelen opgeklommen en naar de jeep teruggegaan.

Eenmaal terug in het hostel in Jaisalmer bleek de stroom uitgevallen en het water op te zijn. Dus de douche waar we zo naar verlangden moest nog even op zich laten wachten en ook de airco, waar we nog meer naar verlangden, deed het niet...

De rest van de dag hebben we rustig aan gedaan. We hebben door het stadje gelopen op zoek naar nog wat laatste souveniertjes en hebben daarna snel weer de airco, die het inmiddels weer deed, opgezocht. 's Avonds laat hebben Lukas en ik afscheid genomen van Sofia en zijn we samen met twee van de Franse meiden (niet de hysterische) en een Spaans meisje naar de trein gegaan. Terug naar Delhi, een treinrit van ruim 20 uur.

In Delhi had ik nog een dag voordat mijn vlucht terug naar Kathmandu ging. We hebben een Slum Walk gedaan. Hierbij werden we rondgeleid door een van de grootste sloppenwijken van Delhi, door een lerares van een schooltje in de sloppenwijk. Het was super interessant om te zien hoe de mensen daar leven. Ze wonen met heel veel mensen in piepkleine huisjes en zijn erg arm. Onze gids vertelde dat er 30.000 mensen in deze sloppenwijk leven en dat er in totaal 4 wc's zijn. Zo bizar! Het was de sloppenwijk waar vooral veel artiesten wonen. De meesten daar zijn schilder, muzikant of goochelaar, maar daar verdienen ze niet veel mee. Wat wel heel leuk was om te zien was dat de mensen daar veel gelukkiger lijken dan de mensen erbuiten. Ze waren allemaal super vriendelijk en terwijl ik me in Delhi totaal niet veilig voelde, voelde ik me een stuk veiliger in de sloppenwijk.

De volgende ochtend ging mijn vlucht terug naar Kathmandu. Het was wel heel fijn om daar weer terug te zijn! Voelde als thuiskomen.
Maar het échte thuiskomen doe ik vanavond! :)

Liefs Melissa

• 12 Augustus 2016 - 13:05

Jolande Boots:

Wat heb je dit weer leuk geschreven, zie het allemaal voor me!
    Nog ff een paar uurtjes uitzitten en dan ben je weer thuis, zal ook wel weer wennen zijn ! Goeie vlucht he!

• 12 Augustus 2016 - 15:27

Marion:

Je verslag is weer genieten! Ik ben in 2011 kort in India geweest, vond het er ook niet fijn. Goede reis en tot gauw!