Update! - Reisverslag uit Phumĭ Réach Born (2), Cambodja van Melissa Boots - WaarBenJij.nu Update! - Reisverslag uit Phumĭ Réach Born (2), Cambodja van Melissa Boots - WaarBenJij.nu

Update!

Blijf op de hoogte en volg Melissa

06 Maart 2013 | Cambodja, Phumĭ Réach Born (2)

Hoi allemaal,

Het heeft even geduurd, maar hier is dan eindelijk weer een blog. Een hele lange..

Na de bruiloft begon het 'gewone' leven weer: school. Maar ik heb het er nog steeds heel erg naar mijn zin, gelukkig. Vooral afgelopen maandag was echt een leuke dag op school. Wel heel lang (van 7 tot 12 en van 2 tot 8), maar ik heb heel veel individueel met kinderen kunnen werken en dat was wel heel fijn, dan heb je tenminste het idee dat ze er echt wat van oppikken. Over een week moet ik alweer afscheid nemen van alle kindjes. Dat gaat best lastig worden denk ik. Ik kreeg vandaag allemaal bloemen van de kinderen, zo lief! Gisteravond hebben we afscheid genomen van Aline, een van de vrijwilligers, en dat was behoorlijk moeilijk. Dus ik ben benieuwd hoe het gaat worden als wij over ruim een week weg gaan.

Anderhalve week geleden hebben we geholpen bij de Giant Puppet Parade. Dat is een kunstproject van vier weken voor een hele hoop kinderen uit Siem Reap. Ze gaan dan samen met vrijwilligers hele grote puppets maken en dan is er een avond waarop ze deze showen tijdens een grote optocht. Wij gingen die avond rondlopen met emmers om geld op te halen voor het project. We hebben hiermee $2520 opgehaald! En het was super leuk om te doen. En alle Cambodjanen waren zo gul!

We zijn laatst ook naar het Landmine Museum geweest. Was heel interessant. Er liggen nog steeds een hele hoop landmijnen in Cambodja. Omdat Max, een van de vrijwilligers hier, op dat project zit, kregen we een speciale rondleiding en konden we naar achter waar de kinderen wonen. Het museum heeft plek voor 40 kinderen en ik geloof dat er nu een stuk of 30 wonen en die gaan daar ook naar school enzo. Dus we hebben even met hun kunnen spelen. Ik heb met ze gevolleybald. Eindelijk, na twee maanden, weer een keer gevolleybald! Het was alleen wel een graad of 35 en het veld lag pal in de zon, dus erg lang hield ik het niet vol.

We hebben trouwens een hele tijd zonder stroom gezeten. Donderdag was er een truck tegen wat elektriciteitspalen aangereden, waardoor de hele stad waarschijnlijk een week zonder stroom zou zitten. En dat met 39 graden.. Maar gelukkig viel het mee en ging de stroom maandag weer aan.

Afgelopen zondag ben ik met 4 meiden naar een fotostudio geweest voor een fotoshoot in traditionele kleding enzo. Was echt leuk! En ik ben heel benieuwd naar de foto's, want die worden altijd helemaal gephotoshopt, dat je net een pop lijkt. Die dag was mijn camera kapot gegaan, dus heb ik dinsdag een nieuwe gekocht. Dus nou kan ik dit weekend heel veel mooie foto's maken in de jungle! We vertrekken morgenochtend (donderdag) om kwart over vier naar Mondulkiri, een provincie in het oosten. Dan gaan we vrijdag de hele dag met olifanten bezig zijn (eerst door de jungle lopen met de olifanten, dan gaan we dingen leren over hoe ze in een groep leven en over hun lichaamstaal enzo en hopelijk naar een rivier om ze te wassen en daarna gaan we een halve dag vrijwilligerswerk doen op dat project) en we gaan proberen voor zaterdag iets te regelen voor een trektocht door de jungle en hopelijk kunnen we ook een nacht in de jungle slapen. En dan komen we zondag weer terug in Siem Reap voor ons laatste weekje op ons project. Dan een dag of twee dagen naar Phnom Penh voor de Killing Fields en de S21 gevangenis en dan door naar Laos. Ik ben zo benieuwd hoe dat reizen straks zal zijn! Ik heb er wel echt heel erg veel zin in!

Over de donaties en de bestemming ervan:
Allereerst nog een keer heeeel erg bedankt! Helping Hands is er heel blij mee en ze kunnen het goed gebruiken.
Na lang nadenken en overleggen met de leraren en de manager, heb ik besloten hoe ik het geld ga besteden. Ik ga er een hele hoop schoolmateriaal voor kopen, zoals boeken voor de Reading Room (ze hebben laatst al nieuwe lesboeken gekregen, dus dat is niet meer nodig, maar leesboeken willen ze heel graag hebben), pennen, schriften, markers voor het bord etcetera. Daarnaast heb ik al een hele hoop tandpasta gekocht. De kinderen krijgen van school al tandenborstels, maar (nog) geen tandpasta en de tanden van de meeste kinderen zijn helemaal bruin en rot. Ook wil ik een volleybal en een volleybalnet doneren. Dit hebben ze een tijdje geleden al gehad, maar die is kapot gegaan. Ik hoorde van de leraren dat de kinderen altijd aan het volleyballen waren en het heel erg leuk vonden en aangezien sport erg belangrijk is, ook in een land als dit, en volleybal ook voor mijzelf wat betekent, wil ik dit graag aan ze geven.
Het deel van het geld dat overblijft, gaat naar het ontbijtprogramma. Alle kinderen krijgen 's morgens als ze op school komen ontbijt. Hiervoor moet natuurlijk een hoop rijst en kip en zo ingekocht worden, waarvoor een hoop geld nodig is. Ik ga dit niet zelf kopen, maar als het goed is krijg ik een lijst toegestuurd met wat zij er allemaal voor hebben kunnen kopen.
Ik hoop dat jullie blij zijn met wat ik van alle donaties ga doen. Ik zal binnenkort, als het allemaal helemaal rond is, degenen die hebben gedoneerd nog een mailtje sturen met een update en wat foto's.

Dit was het weer voor nu. Ik hoop dat in Nederland alles nog goed gaat! Ik zag op Facebook al allemaal berichtjes over het lekkere weer, dus dat is in elk geval mooi!

Liefs Melissa

  • 06 Maart 2013 - 16:43

    Judy:

    Heel veel plezier met de olifanten en in de jungle! Klinkt weer erg gaaf! En een goede besteding van de donaties, lijkt me. Kus!!!

  • 06 Maart 2013 - 20:03

    Jolande:

    Wat maak je veel leuke spannende dingen mee! Oh, en ben jaloers op je....de olifanten, zulke lieve dieren! Kijken je zo schattig aan met die kleine oogjes in het grote lijf! Besteden van de donaties voor helping hands doe je goed, je kon zelf zien wat er nodig is, helemaal toppie.
    Leuk hè , je maakt zoveel meer mee dan in dezelfde tijd in Nederland, blijf genieten, knuffel ban ons :)

  • 07 Maart 2013 - 13:41

    Oma Tini:

    Lieve Melissa,

    Wat een leuke en fijne berichten, je maakt wel heel veel mee, is het niet gevaarlijk in die jungle? 's-Morgens vroeg is het op z'n mooist vogels enz worden wakker en dat geeft een heel mooi concert.Heerlijk dat je het nog steeds zo fijn hebt daar. Heel veel lieve groetjes en een dikke kus van oma Tini

  • 10 Maart 2013 - 16:56

    Robyn:

    Mooi verhaal weer, Melissa! Geweldig wat je daar allemaal doet en meemaakt!
    Succes met het afscheid (dat is trouwens voor die kindjes ook wel sneu, elke keer weer afscheid nemen van die lieve vrijwillgers...) en heel veel plezier met het rondreizen straks!!
    Liefs van Rob & Robyn X

  • 13 Maart 2013 - 17:10

    Marion:

    Wat een geweldig verhaal. Je doet het fantastisch! De spullen die je hebt gekocht of besteld van het opgehaalde geld zijn heel nuttig, daar zullen de kinderen nog veel plezier van hebben. Wat zullen ze jullie missen! En jullie zullen de kinderen missen... De reis die jullie gaan maken zal vast veel indruk maken. Blijf voorzichtig en geniet volop! Liefs en een knuffel voor jou en groeten voor Bo.

  • 17 Maart 2013 - 20:19

    Jennifer:

    Hee Melis!
    Klinkt allemaal echt super leuk. Nu ben je echt begonnen met het reizen. Hoe was het afscheid?
    Super veel plezier en succes en ga gewoon overal heen wat je leuk lijkt. Hoe minder toeristisch hoe beter! Goede donatie-update! Heel veel plezier! Dikke kus!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Melissa

Actief sinds 20 Okt. 2013
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 18259

Voorgaande reizen:

09 Mei 2016 - 12 Augustus 2016

Sri Lanka en Nepal

05 Januari 2013 - 06 Juli 2013

Zes maanden Zuidoost Azië

Landen bezocht: