Tempels, watervallen en (hopelijk) goede karma - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Melissa Boots - WaarBenJij.nu Tempels, watervallen en (hopelijk) goede karma - Reisverslag uit Phumĭ Ta Phŭl, Cambodja van Melissa Boots - WaarBenJij.nu

Tempels, watervallen en (hopelijk) goede karma

Blijf op de hoogte en volg Melissa

10 Januari 2013 | Cambodja, Phumĭ Ta Phŭl

Lieve allemaal,

Hier weer een berichtje vanuit Siem Reap. Het bevalt ons nog steeds erg goed hier!

Maandag en dinsdag zijn we naar de tempels van Angkor geweest. Heel indrukwekkend! We werden maandagochtend door de tuktuk opgehaald en werden van tempel naar tempel gereden. Alle tempels lijken wel heel erg op elkaar dus weet niet meer precies hoeveel we er hebben gezien en welke, maar ze waren allemaal mooi! De meest indrukwekkende waren de Angkor Wat en de Ta Prohm. Die laatste is helemaal begroeid met bomen en de wortels lopen helemaal door de tempel heen. Onderweg nog een Amerikaanse vrouw opgepikt van wie de tuktuk kapot was gegaan. Zij kon ons veel tips geven over het reizen maar vooral ook over het lesgeven, zij is namelijk engels lerares en heeft ook heel veel vrijwilligerswerk gedaan. Toen we bij de laatste tempel van de dag zaten te wachten op de zonsondergang hebben we gepraat met een paar meisjes die wat spulletjes aan het verkopen waren. Hele leuke kindjes en dit gaf me wel weer wat vertrouwen voor het vrijwilligerswerk straks.

Dinsdag was een dag met een hoop dompers.. Eerst de zonsopkomst. We werden om 5 uur 's morgens opgehaald en hebben een hele tijd zitten wachten bij de tempel maar helaas was het te bewolkt en hebben we de zon niet op zien komen. Daarna gingen we naar een tempel waar we de tuktuk niet meer terug konden vinden (we stonden bij de verkeerde toegangspoort) en daarna naar een tempel waarvoor je een heel eind moest lopen maar waar je uiteindelijk alleen van een afstandje naar mocht kijken. En toen kwam het hoogtepunt van de dag: de waterval. 60 kilometer voor gereden en daarna anderhalve km omhoog voor geklommen, was het een stroompje waar je alleen maar met je voeten in kon... De tempel daarna hebben we maar overgeslagen.

's Avonds, toen we ons avondeten op een bankje op zaten te eten, hebben we de vervelende kant van Cambodja gezien. Er kwam een meisje van een jaar of 4 of 5 naar ons toe waar we even mee gingen praten. Ze gedroeg zich heel vreemd dus we vroegen een beetje door en toen bleek dat ze dronken was. Daar was ik echt wel even kapot van. Vooral zo erg dat je dan niks kan doen! Het enige wat we konden doen was zeggen dat ze hard moet studeren zodat ze een dokter kan worden.

Gister een rustige dag gehad. Op de markt geluncht, we dachten een lekkere sate te hebben besteld, bleken het kippenharten te zijn!
Vandaag achterop de motorbike naar een grote waterval en een tempel. Was super leuk. Geofferd en gebeden, dus we hebben nu hopelijk goede karma!

Ik merk echt al dat het me vrijwel niks meer uitmaakt hoe ik erbij loop, dus dat is lekker makkelijk! En omdat we hier veel Engels praten, denk ik soms ineens in het Engels of zeg ik in een Nederlandse zin een Engels woord. Ik hoop dat ik als we weer thuis zijn nog Nederlands spreek ;)

Liefs,
Melissa

• 10 Januari 2013 - 12:31

Marion:

Het is een gezellig en duidelijk verhaal, waardoor ik meeleef. Wel indrukwekkend hoor! Wij aten thuis veel kip-ingewanden! Hart, lever, maag, allemaal lekker als het goed is klaargemaakt... Succes en geniet!

• 10 Januari 2013 - 14:49

Marcel En Judy:

Jullie hebben al veel mee gemaakt in een paar dagen! Maar dat het je nu al niets meer uitmaakt hoe je erbij loopt is wel shocking! Geniet ervan!

• 10 Januari 2013 - 21:33

Jolande Boots:

Jullie zijn al lekker aan het inburgeren! Grappig dat je in Engels gaat denken! Heerlijk he, gewoon lekker alles opsnuiven, geniet ervan en vlgs ons doe je dit ook
    Lieve groetjes van Ron en Jolande

• 11 Januari 2013 - 12:40

Oma Tini:

Nog steeds leuk die tempels? Wat een pech Dinsdag maar dat hoort er allemaal bij. ,de volgende dag is het weer genieten.
    Hebben jullie die kippenharten nog gegeten? En weten jullie nu hoe je in het vervolg sate moet bestellen.
    Lifs, oma

• 11 Januari 2013 - 13:58

Nelly Stevens:

Hallo Melissa
    Geweldig dat we je kunnen volgen, heel veel succes maar vooral plezier.groet Nelly en Jan.

• 14 Januari 2013 - 21:46

Robyn:

Tempeltje doen?! Of toch maar een watervalletje? Nee, laten we saté gaan eten! Ha ha, ik moest wel erg lachen om je verhaal. Enne...let je wel een beetje op je uiterlijk? Je weet nooit wat je tegenkomt! Alhoewel, die kleine Cambodjanen zijn volgens mij niet echt lekkere mannen of wel? Nou Melis, geniet er allemaal weer van en we zien je volgende verhaal weer verschijnen! Dikke kus X